Leroni wielen

Leroni carbon dura-ace carbon wiel c5

Wielen

Al jaren ben ik gek op wielen, en vind ze nog steeds een van de mooiste onderdelen van een fiets. Het is begonnen op 20 april 1994. Het was de dag van de Waalse pijl, de dag dat er een rijtje renners van Gewiss te aanval trok op de muur van Huy en iedereen verbaasd was bij wat ze zagen. Ik ook, op wat voor wielen reden die gasten? zo mooi. Het bleken Campagnolo Shamal wielen.

Die moesten er komen maar Campagnolo en een spaarpot van iemand van 16 jaar was niet echt een gangbare combinatie.

De enige combinatie was een setje rigida dp18 velgen en spaken en een setje wielen opofferen voor de naven. Het waren dus geen shamal wielen, maar dat mocht de pret niet drukken ze waren veel hoger dan de gp4 wielen die ik had en blonken als een spiegel. Aangezien ik velgen, spaken, naven en een lege spaarpot had maar nog geen wielen was er geen andere mogelijkheid dan ze zelf te maken. Na een paar dagen stonden daar dan toch een paar hoge blinkende wielen in de kamer en was ik een hobby rijker, wielen maken.

Een jaar later was ook meteen de naam Leroni een feit, alleen toen vooral op frames.

Belang van goede wielen.

Omdat het frame en de wielen de rij-eigenschappen van een fiets het meest beïnvloeden zijn dit ook de belangrijkste delen van een fiets. Toch zien eigenlijk alle fabrikanten wielen als een sluitpost van hun product. Wat jammer is want je eindigt altijd met wielen die qua kwaliteit niet bij t frame en afmontage passen en al helemaal niet bij de berijder. Het valt ook op dat deze wielen erg vaak spaak breuk hebben wat bij een goed gemaakt wiel nauwelijks voorkomt.

Het voordeel is wel dat een wiel upgrade een een heel grote positive verandering aan je fiets geeft en het dus bijna altijd waard is.

Leroni wielen.

Aangezien ik echt wat mis in de markt wil ik met Leroni wielen dit gat mee opvullen, nl. een heel goede set wielen van hoge kwaliteit met iso gecertificeerde velgen en ook nog eens een redelijke prijs.

De carbon velgen laat ik maken met een combinatie van T700 en T800 vezel voor een optimale combinatie van gewicht en sterkte. T1000 zou de velg lichter maken maar te fragiel, en natuurlijk zijn ze geschikt voor tubeless banden. en hebben de model namen c4,c5,c6 en c8 wat natuurlijk meteen een indicatie van de velghoogte is.

Voor de naven maak ik het liefst gebruikt van dt naven, nog een overblijfsel uit t verleden waar ik gek op was , de dt hugi naven, weinig onderhoud en onverwoestbaar. Het is ook niet zomaar dat merken als Lightweight, Roval, Synros, en Bontrager nog steeds voor hun betere wielen de binnenwerken bij Dt kopen.

De spaken die er meestal gebruikt worden zijn ook van Dt, de  aerolite voor de carbon wielen en competition voor de aluminium.

Omdat alle wielen met de hand in eigenhuis gemaakt worden is het natuurlijk heel makkelijk te aan uw wensen aan te passen. Andere naven als Tune, Chris King oid, meer of minder spaken. Toch Sapim spaken, andere velghoogtes, tube. Bijna alles is bespreekbaar.

logo leroni wielen frame fiets handgemaakt Gerwen carbon wielen custom